De Nota Telematica Verkeer en Vervoer zette in 1990 de toon voor 12 jaar telematicabeleid verkeer en vervoer. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat startte 36 projecten. In diverse publicaties en tijdens congressen is het beleid toegelicht.
Terugkijkend moet de projectportefeuille vooral als stap worden beschouwd in de transitie en de agendering van het onderwerp ICT binnen een ambtelijke dienst gericht op marktordening en civiel-technische hoogwaardigheid. Aanvankelijk moest de relevantie worden uitgelegd van beleidsthema’s als reisinformatie, verkeersmanagement, telewerk, de transitie naar elektronische vrachtdocumenten, etc. Telematica werd vooral gezien als onderwerp voor het ministerie van Economische Zaken.
De dissertatie Een Herculische opgave uit 1998 biedt een breed retrospectief op de nota en de geboekte resultaten. In de reflectie op de resultaten wordt in stappen het zg. Herculesmodel ontwikkeld. Het model geeft aan, welke inhoudelijke resultaten moeten worden bereikt tijdens processen waarin partijen samenwerken. Daarmee biedt het procesmanagers -die inhoudelijk vaak in het duister tasten- houvast bij de toetsing van procesresultaten.
In diverse artikelen kwam het proefschrift aan de orde, in Computable (30 oktober 1998) onder de titel Kroniek van een schandaal, in Automatiseringsgids (30 oktober 1998) en in Nieuwsblad Transport (20 juni 1998).