Telematica – Beleidsnota basis voor breed innovatieprogramma

De Nota Telematica Verkeer en Vervoer

De Nota Telematica Verkeer en VervoerDe Nota Telematica Verkeer en Vervoer zette in 1990 de toon voor 12 jaar telematicabeleid verkeer en vervoer. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat startte 36 projecten. In diverse publicaties en tijdens congressen is het beleid toegelicht.

Terugkijkend moet de projectportefeuille vooral als stap worden beschouwd in de transitie en de agendering van het onderwerp ICT binnen een ambtelijke dienst gericht op marktordening en civiel-technische hoogwaardigheid. Aanvankelijk moest de relevantie worden uitgelegd van beleidsthema’s als reisinformatie, verkeersmanagement, telewerk, de transitie naar elektronische vrachtdocumenten, etc. Telematica werd vooral gezien als onderwerp voor het ministerie van Economische Zaken.

Proefschrift Daan van Egeraat ´Een Herculische opgave´De dissertatie Een Herculische opgave uit 1998 biedt een breed retrospectief op de nota en de geboekte resultaten. In de reflectie op de resultaten wordt in stappen het zg. Herculesmodel ontwikkeld. Het model geeft aan, welke inhoudelijke resultaten moeten worden bereikt tijdens processen waarin partijen samenwerken. Daarmee biedt het procesmanagers -die inhoudelijk vaak in het duister tasten- houvast bij de toetsing van procesresultaten.

In diverse artikelen kwam het proefschrift aan de orde, in Computable (30 oktober 1998) onder de titel Kroniek van een schandaal, in Automatiseringsgids (30 oktober 1998) en in Nieuwsblad Transport (20 juni 1998).

Vernieuwing Stationsgebied Utrecht – De klant komt niet

Voorbeelden UCP analyse resultaten, voorlopers van www.Bereikbaarheidskaart.nl

Voorbeelden UCP analyse resultaten, voorlopers van www.Bereikbaarheidskaart.nlNa 10 jaar planvorming liep het UCP-project in 2000 op de klippen onder meer door het vernietigend oordeel over klantbereikbaarheid in dit rapport. We legden voor het eerst een cijfermatige relatie tussen bereikbaarheid en omzet en voorspelden omzettekorten tot 17%. Dat vormde de genadeklap voor UCP. Het Utrechtse vervolgproject zou een veel kleiner schaalniveau krijgen. De cijfermatige prognoses legden het verband tussen (te verwachten) omzet (per partij, per marktsegment), de commerciële penetratie (per marktsegment), de voorspelde bereikbaarheidskwaliteit en de reistijdtolerantie (ook per segment). De beschikbaarheid van een (lokaal) dynamisch verkeersmodel (levert niet alleen filekaarten, maar ook reistijden) was doorslaggevend om tot deze resultaten te komen.
De eindrapportage van het project waarin op vernieuwende wijze een relatie werd gelegd tussen bereikbaarheid en omzet van private partijen

In diverse artikelen zijn de gevolgde werkwijze, de behaalde resultaten en de betekenis daarvan geanalyseerd. Voor een artikel over de benaderingswijze in Verkeerskunde 6, 2001 klik HIER. Voor artikelen over de achtergrond van de benadering in Verkeerskunde 2, 2001 klik HIER en in Building Business oktober 2003, klik HIER.

Met deze uitkomsten werd voor het eerst de relatie gelegd tussen omzet van publiekstrekkers (omzetafhankelijk van de fysieke komst van de klant) en bereikbaarheidskwaliteit.

De betekenis van de uitkomsten leidden ertoe, dat Daan van Egeraat in 2000 het initiatief nam tot de Nationale Bereikbaarheidskaart. Dit initiatief leidde in 2005 tot het project Waarde vastgoed en bereikbaarheid, in de portefeuille van Transumo. De kaart kwam in 2007 online beschikbaar (zie www.bereikbaarheidskaart.nl). Daarnaast toonde de VU in 2007 aan, dat een econometrische relatie bestaat tussen bereikbaarheidskwaliteit en de waarde van commercieel vastgoed.

Rekenmodel voor kantoorwerkgevers – Verduurzamen én besparen

Hoeveel kunt u besparen op mobiliteit, parkeren en werkplekken?Werkgevers kunnen sparen door slim combineren van geldstromen in Facilitaire en Personele sfeer. Ook blijft meer inkomen over voor de werknemer. Sleutel is koppeling aan flexibele arbeidsvoorwaarden.Werkgevers zijn zich vaak niet bewust van hoeveel ze uitgeven aan werkplekken, parkeren, mobiliteitsregelingen.

Montefeltro heeft veel besparingsmogelijkheden voor kantoorwerkgevers in kaart gebracht. Voor publicaties hierover zie bijvoorbeeld de blogs in Mobility Reporter.

Om voor scans en benchmarks en onderzoek daarnaar een onafhankelijk platform te creëren heeft Montefeltro in 2008 de Stichting Mobiliteit.NU opgericht (zie www.mobiliteit.NU).

Goederendistributie in Utrecht – Wel hoogwaardig, niet ondergronds

De haalbaarheidsverkenning nam niet de technologie, maar de vraag als uitgangspunt

De haalbaarheidsverkenning nam niet de technologie, maar de vraag als uitgangspuntIs ondergronds transport haalbaar in een stedelijke omgeving? Op deze vraag van Gemeente Utrecht, ministeries VROM en VenW gaven wij in 1999 als antwoord: economisch is hoogwaardige stedelijke distributie haalbaar – maar zeker niet ónder de grond. Niet vreemd, dat het OLS-programma kort daarop werd omgedoopt van Ondergrondse naar Ongehinderde Logistieke Systemen.

Voor het eindrapport klik HIER.

Congressen met beurzen en seminars – Marktplaatsen voor vernieuwing

Telematica96 Sprekerskamer

Matching Events zijn bij uitstek instrumenten om partijen en personen uit diverse branches en disciplines bij elkaar te brengen. In de loop van de tijd heeft Daan van Egeraat een aantal van dergelijke evenementen georganiseerd. Thema’s waren: Telematica, Ketenmobiliteit, Verkeersmanagement. Daarbij was een groot aantal private en publieke partijen betrokken. De gekozen formule bood partijen van buiten het ministerie de gelegenheid ter plekke ten overstaan van betrokken ambtenaren hun visie en concepten te presenteren.

De congressen TELEMATICA 94 en TELEMATICA 96 hadden als focus de samenwerking met private partijen rond de verschillende generaties van het telematica-beleid van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Het eerste ITS-Europe congres vond in 1999 plaats in samenwerking met Ertico. Dat is het ITS-platform van overheden en private partijen op Europees niveau. ITS EUROPE 99 was het eerste, meerdaagse Europese ITS -congres. Het vond plaats in de Amsterdam RAI. Bij dit evenement kwam de meerderheid van de bezoekers uit het buitenland. Daan van Egeraat coördineerde de Nederlandse inbreng in het programma, door deelname aan het internationale Programma-Comité. Het 2-daagse seminar MOBIEL VOOR MOBIEL op 30 en 31 oktober 2001 in de Passenger Terminal Amsterdam bracht partijen bij elkaar rond de thema’s technologie, dienstverlening en bereikbaarheid.

De nota Dienstverlening en Ketenmobiliteit werd georganiseerd tijdens de workshops KETENMOBILITEIT IN DE PRAKTIJK gehouden tijdens Intertraffic ‘98, Amsterdam, 10 – 13 maart 1998.

Daar vond in opdracht van Amsterdam RAI op 15 april 2002 ook het seminar URBAN DEVELOPMENT 2002 plaats. Dit was een publiek-private marktplaats voor partijen betrokken bij locatieontwikkeling, bereikbaarheid en dienstverlening.

Telematica96 Sprekerskamer

Telematica96 ForumdiscussieTelematica96 Student AwardTelematica96 Student Award nominatieTelematica96 Student Award prijsuitreikingTelematica96 SprekerskamerTelematica96 BeursvloerTelematica96 BeursvloerTelematica96 Cabaret

 

Contact

Contactgegevens:

Montefeltro BV
Grunerielaan 29
2343 AK Oegstgeest
Nederland

Mail: d.vanegeraat@montefeltro.nl
Website: http://www.montefeltro.nl
LinkedIn: nl.linkedin.com/in/daanvanegeraat
Tel: +31 6 534 06 327

Contactformulier:

Via dit formulier kunt u contact opnemen met Montefeltro. Vervolgens zal Montefeltro u zo snel mogelijk benaderen. Vul hieronder uw persoonlijke informatie en opmerking/vraag in.
(Velden met een (*) moet u verplicht invullen.)

Vul hier uw vragen en/of opmerkingen in: (*)

Vul hier uw persoonlijke informatie in:

Voor- en achternaam(*)

Email(*)

Projecten

Er is een evidente relatie tussen kwaliteit van de bereikbaarheid en de vierkante meter opbrengst van vastgoed. Maar pas wanneer de relatie tussen bereikbaarheidskwaliteit eenduidig en meetbaar in termen van geld vaststaat, kunnen ontwikkelaars en beleggers in het bereikbaarheidsdebat worden getrokken. In samenwerking met VU, Goudappel Coffeng, Grontmij, DTZ Zadelhof, Connekt, ea.

Downloaden: 43 kB

Tinbergen Instituut: publicatie over parkeren Bronovo

Evaluatie van de resultaten van het parkeerbeleid bij BronovoHet Tinbergen Instituut publiceerde eind augustus de Discussion Paper over Hospitals, employees and parking. Auteurs zijn Jos van Ommeren en Giovanni Russo.

In de publicatie zijn de resultaten verwerkt van onderzoek van 2006 tot en met 2010 naar het effect van een gedifferentieerde tariefstructuur voor medewerkersparkeren bij het Haagse ziekenhuis Bronovo. Dit is een initiatief en project van Montefeltro, mede in het kader van het Transumo-programma.

Download Jos-van-Ommeren-VU-University-Amsterdam-Giovanni-Russo-VU-University-Amsterdam-Hospitals-Employees-and-Parking-Tinbergen-Instituut-2010