De Kracht van de Kleine Stap

Na bijna 30 jaar adviseren over mobiliteit en bereikbaarheid heb ik talloze plannen, projecten en beleidsstukken voorbij zien komen. Veel daarvan belandden in een la, vastgelopen op complexiteit, kosten of een gebrek aan draagvlak. Toch waren er projecten die wél slaagden, soms zelfs spectaculair.

Wat was hun geheim? Door de jaren heen heb ik een aantal cruciale patronen ontdekt – lessen die het verschil maken tussen falen en succes. Deze ‘Lessons Learned’ zijn vaak verrassend en gaan in tegen de heersende opvattingen. Omdat ik geloof dat we de patstelling in mobiliteit alleen kunnen doorbreken door kennis te delen, heb ik de vijf belangrijkste lessen voor werkgevers op een rij gezet. In deze serie neem ik je elke week mee in een van deze lessen, onderbouwd met data en voorbeelden uit onze eigen praktijk.

In de wereld van mobiliteitstransities heerst een hardnekkige mythe: de mythe van de grote, radicale verandering. We ontwerpen beleid dat gericht is op het volledig uit de auto krijgen van medewerkers, vaak met rigide en impopulaire maatregelen. De praktijk is weerbarstiger. Grote gedragsveranderingen zijn voor de meeste mensen een stap te ver. De ware sleutel tot succes ligt in het tegenovergestelde: het stimuleren van vele, kleine, laagdrempelige aanpassingen.

Onze ervaringen in de afgelopen jaren tonen aan dat een kleine financiële prikkel, soms slechts €0,09 per dag, al effectief is om gedrag te beïnvloeden. Dit principe van ‘nudging’ is vele malen effectiever dan dure, top-down maatregelen.

Een perfecte illustratie hiervan is het succesvolle fietsbeleid bij het MUMC+. Sinds de invoering is het totale aantal gefietste kilometers met 107% gegroeid. Maar de meest cruciale ontdekking zit dieper in de data: het aantal fietstransacties per individuele fietser is gedaald. Dit lijkt tegenstrijdig, maar het is juist de kern van het succes. Het betekent dat niet een kleine groep fanatiekelingen vaker is gaan fietsen, maar dat een veel grotere groep incidentele fietsers is ontstaan. Medewerkers die voorheen altijd de auto namen, worden nu verleid om af en toe de fiets te pakken.

Onze benadering is hier volledig op gebaseerd. Een dynamisch arrangement, ondersteund door ons platform, maakt het mogelijk om deze kleine ‘nudges’ te implementeren. We belonen niet alleen de 100% fietser, maar juist de automobilist die op een zonnige dag besluit de auto te laten staan. Dát is de kracht van het kleine duwtje.