Advies Montefeltro in concept Ontwikkelkader Ede-Stad

Het advies van Montefeltro aan de Gemeente Ede over zg. ´arrangementen´ in de mobiliteitstransitie heeft een plek gekregen in het concept Ontwikkelkader Ede-Stad. Dit wordt in de Raad behandeld. Daarna gaat het open voor zienswijzen om het stuk vervolgens na de zomer 2026 definitief vast te laten stellen.

Daan van Egeraat en Marco te Brömmelstroet hebben het advies voor de gemeente afgerond in februari 2025. Het advies pleit voor invoering van gedragsafhankelijke, variabele arrangementen. Zo kan de gemeente verdichting verbinden aan leefbaarheid. Scenario´s tonen dat ‘Groen Parkeren’ in Ede tot €400 mln. kan schelen. Er is in Ede een woningbouw opgave van 10.000 plus corresponderend parkeerprogramma.

Hybride Werken is een Mobiliteitsstrategie (behandel het ook zo)

De opkomst van hybride werken is een van de grootste veranderingen op de werkvloer van de afgelopen decennia. Organisaties hebben massaal thuiswerkbeleid omarmd, vaak vanuit HR- of facilitair oogpunt, gericht op welzijn en kantoorkosten. Tegelijkertijd worstelt het mobiliteitsteam met parkeerdruk en files. De harde waarheid? Deze twee beleidsterreinen werken elkaar in de praktijk vaak volledig tegen, met kostbare gevolgen.

Het resultaat zien we overal: lege kantoren en snelwegen op maandag en vrijdag, maar een complete verkeersinfarct op dinsdag en donderdag. Op die dagen is de parkeerplaats te klein en de frustratie groot. Dit is de paradox van het hybride werken: de flexibiliteit leidt niet tot spreiding, maar juist tot extreme pieken. Dit komt omdat we een cruciale denkfout maken. Na 30 jaar in dit vak is mijn les: de keuze om thuis te werken is geen HR-beslissing, het is een reisbeslissing. Sterker nog, het is de meest effectieve reisbeslissing die er is.

Een thuiswerkdag is een ‘niet-reisdag’. Het is de meest duurzame en goedkope oplossing voor een mobiliteitsvraagstuk. Waarom behandelen we het dan als een losstaand onderwerp? De oplossing is om de beleidsterreinen volledig te integreren. Stop met het hebben van een apart mobiliteitsbeleid en een apart thuiswerkbeleid. Creëer één geïntegreerd aanwezigheids- en bereikbaarheidsbeleid.

De sleutel ligt, net als bij een slim parkeerarrangement, in differentiatie en het creëren van de juiste prikkels.

  • Verleid medewerkers om juist op de rustige dagen (maandag/vrijdag) naar kantoor te komen. Maak het aantrekkelijker met een betere lunch, een lagere parkeerkosten, of een kleine bonus.
  • Stimuleer thuiswerken op de piekdagen. Beloon de keuze om op dinsdag niet in de file aan te sluiten.

Dit is geen complexe theorie, maar een kwestie van de juiste instrumenten. Een slim platform stelt je in staat om dit dynamische beleid te voeren. Het geeft je de ‘draaiknoppen’ om de keuze voor thuiswerken en de keuze voor een vervoermiddel te behandelen als communicerende vaten. Zo los je niet alleen je parkeerdruk op, maar verlaag je ook je CO2-uitstoot en maak je efficiënter gebruik van je dure kantoorvastgoed. De winst is drieledig, maar het begint bij het besef dat thuiswerken je krachtigste mobiliteitsinstrument is.