Transportation Research: En nu is het ook wetenschappelijk bewezen – Montefeltro’s strategie van belonen en beprijzen werkt: medewerkers passen hun gedrag aan

Deze maand heeft het gezaghebbende tijdschrift Transportation Research nieuwe onderzoeksresultaten gepubliceerd. De onderzoekers hebben de effectiviteit van positieve en negatieve financiële incentives op het reisgedrag van medewerkers wetenschappelijk aangetoond.

Het onderzoek is gebaseerd op omvangrijke datasets. Die zijn verzameld in het eerste jaar van het nieuwe mobiliteitsbeleid van het Academische Ziekenhuis Maastricht. Montefeltro adviseert MUMC+/azM over het mobiliteitsbeleid.

Het nieuwe beleid van MUMC+/azM maakt gewenst gedrag voor medewerkers financieel aantrekkelijk. Medewerkers helpen de werkgever het facilitair beleid te optimaliseren. De werkgever heeft ‘draaibare knoppen’ om bij te sturen.

Vraagsturing (Demand Management) is een kansrijke, nieuwe benadering om bereikbaarheidsproblemen van werkgevers beheersbaar te maken.

Het artikel ‘The effect of paid parking and bicycle subsidies on employees’ parkingdemand’ verscheen in het Transportation Research Part A 128 (2019) 46-58 van de hand van onder andere prof.dr. Jos van Ommeren (Vrije Universiteit Amsterdam). Het onderzoek is mogelijk gemaakt met een bijdragen van Maastricht Bereikbaar.