De Verborgen Kosten van Mobiliteit (en de kansen die je laat liggen)

Na bijna 30 jaar adviseren over mobiliteit en bereikbaarheid heb ik talloze plannen, projecten en beleidsstukken voorbij zien komen. Veel daarvan belandden in een la, vastgelopen op complexiteit, kosten of een gebrek aan draagvlak. Toch waren er projecten die wél slaagden, soms zelfs spectaculair.

Wat was hun geheim? Door de jaren heen heb ik een aantal cruciale patronen ontdekt – lessen die het verschil maken tussen falen en succes. Deze ‘Lessons Learned’ zijn vaak verrassend en gaan in tegen de heersende opvattingen. Omdat ik geloof dat we de patstelling in mobiliteit alleen kunnen doorbreken door kennis te delen, heb ik de vijf belangrijkste lessen voor werkgevers op een rij gezet. In deze serie neem ik je elke week mee in een van deze lessen, onderbouwd met data en voorbeelden uit onze eigen praktijk.

Wanneer werkgevers hun mobiliteitsbeleid willen herzien, start de discussie vaak bij de post ‘reiskosten’. Logisch, want dat is een zichtbare en directe uitgave. Maar hierin schuilt een gemiste kans. De échte, substantiële kosten van mobiliteit en aanwezigheid zijn vaak onzichtbaar en worden niet meegenomen in de businesscase.

Onze analyses tonen aan dat de private geldstromen in mobiliteit en facilitair beheer die van de overheid ver overstijgen. Zo bleek uit een analyse in de regio Rijnmond dat werkgevers alleen al aan onderbezette kantoorplekken 1,2 keer méér uitgeven dan het totale overheidsbudget voor infrastructuur en OV in die regio.

Laten we twee voorbeelden nemen. De gemiddelde kantoorwerkplek kost een organisatie circa €10.000 per jaar. Bij een gangbare kantoorbezetting van 50% betekent dit dat er dagelijks voor €37 per medewerker aan kosten worden gemaakt voor een lege stoel. Een tweede voorbeeld zijn de parkeervoorzieningen. De kosten voor een overdekte parkeerplaats bij nieuwbouw kunnen oplopen tot €25.000 aan investering (CAPEX) en €1.800 aan jaarlijkse operationele kosten (OPEX).

Dit is geen kostenpost; dit is onbenut kapitaal. Onze oplossing is gebaseerd op het zichtbaar maken van deze verborgen kosten. Door dit potentieel te kwantificeren, creëren we een krachtige businesscase voor het principe “besparen door belonen”. Een slim platform maakt deze datastromen inzichtelijk en stelt je in staat om met een fractie van de besparing het gewenste, kostenefficiënte gedrag van medewerkers te stimuleren. De vraag is dus niet óf de middelen er zijn, maar of je op de juiste plek graaft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *